روضههای جانسوزی که مسبب توبه خطاکاران شد +عکس
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۲۹۴۹
روضههای جانسوزش برای اهلبیت(ع) بهویژه واقعه عاشورا شهره خاص و عام بود، اما خیلی زود رفت؛ درست چند ماه مانده بود به پیروزی انقلاب، در تصادفی مشکوک!
به گزارش مشرق، حکایتهای خواندنی بسیاری درباره زندگی واعظ خراسانی و تأثیرگذاری روضههایش روی افراد روایت شده است که دکتر مهدی کافی، پسرعموی شیخ احمد آنها را در ۶جلد جمعآوری کرده است: «واعظ ماندگار»، «کافی چهره ماندگار»، «کافی واعظ شهیر»، «از کلام کافی» و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کودک پنجساله پای منبر بزرگان
شیخ احمد کافی فرزند نخست خانوادهای مذهبی و پدربزرگش «میرزا احمد کافی امامی» از علمای معروف مشهد بود و ۱۰ خواهر و برادر داشت. در ششسالگی همزمان با تحصیل در دبستان، نزد پدربزرگ خود (حاج میرزا احمد کافی) یادگیری تخصصی علوم اسلامی را آغاز کرد.
با همان سن کم، همیشه پای منبر جلسات هفتگی بزرگان دینی مشهد حضور داشت؛ حضوری که باعث شد تا نبوغ و استعداد تحسینبرانگیز احمد کافی در ایراد خطابه و منبر، بیشتر شکوفا شود. از حدود پانزدهسالگی، در آستان حرم امام هشتم، برای زائران روضه میخواند و مداحی میکرد.
با همین روحیه و اشتیاق، سال ۱۳۳۳ شمسی، راهی نجف اشرف شد تا تحصیلات دینی خود را ادامه دهد. سال ۱۳۳۸ به مشهد برگشت و بعد از ازدواج، به قم رفت تا فصل تازهای را برای تکمیل تحصیلات عالی خود و تبلیغ و تبیین اسلام آغاز کند.
این فصل تازه، با استقبال گسترده مردم از منبرهای او با محوریت شخصیتشناسی «حضرت بقیهالله الاعظم(عج)» و روضهخوانیهایش برای امام حسین(ع) همراه بود. البته منبرهای واعظ مشهدی چندان به مذاق رژیم خوشایند نبود، برای همین نیروهای امنیتی ساواک همیشه او را زیر نظر داشتند.
سخنرانیهای انقلابی
شیخ احمد کافی، بعد از فعالیت و اقامتهای موقتی در شهرهای مختلف ایران، همراه خانواده در محله «امیریه» تهران ساکن شد و خیلی زود آوازه منبرها و سخنرانیهای انقلابی و روضههای جانسوزش در تهران پیچید؛ برای همین خیلی از متولیان مساجد مهم پایتخت در مناسبتهای مختلف از او برای سخنرانی و روضهخوانی دعوت میکردند.
گاهی این جلسات پرطرفدار در منازل اهالی و بزرگان تهران برگزار میشد تا ضمن حفظ ترتیب و تداوم آنها از مداخله و مزاحمتهای نیروهای امنیتی ساواک جلوگیری شود.
با این حال، اغلب، جلسات احمد کافی در محدوده بازار و سرای «حاج حسن» برگزار میشد؛ چرا که بازار با توجه به میزان رفتوآمد مردم آن هم از قومیتهای مختلف، میتوانست نقشی مؤثر در روشنگری دینی و سیاسی داشته باشد.
از این رو، موضوع تأسیس «مهدیه تهران» بهطور جدی، مطرح شد.
ساخت مهدیه در امیریه
اواخر ۱۳۴۷بود که شیخ کافی با کمکهای مردمی توانست قطعه زمینی به مساحت بیش از ۴ هزارمترمربع در خیابان ولیعصر(عج) جنوبی (محله امیریه تهران)، با مبلغ تقریبی ۶۰۰ هزار تومان بخرد. مهدیه که تأسیس شد،
جلسات دروس دینی، روضهخوانی و دعا (کمیل، زیارت عاشورا، ندبه و توسل) در این پاتوق دینی رونق بیشتری گرفت و اقشار مختلف مردم در این جلسات حضور پررنگی داشتند؛ بهطوریکه زمان برپایی مجالس دعا و روضهخوانی، بهویژه پنجشنبهها، جای سوزن انداختن در آن محدوده از شهر نبود.
همین استقبال و حضور چشمگیر مردم، جایگاه و کارکرد مهدیه تازهتأسیس را تا سطح یک پایگاه قدرتمند تشکیلاتی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی ارتقا داد. شهرت و قدرتی که حکومت وقت را به وحشت انداخت.
هم اکنون مهدیه تهران علاوه بر ۲ سالن اصلی مردانه و زنانه، درمانگاه، کتابخانه، دارالقرآن و حوزه علمیه نیز دارد.
فعالیتهای نیکوکارانه
تربیت دینی حاج احمد بر پایه «آگاهیبخشی» و «عطوفت اسلامی» بود؛ به همین دلیل، در کنار سخنرانیها و روضهخوانیها، کارهای نیکوکارانه و مهرورزانه بسیاری انجام داد و خیّران بسیاری را با خود همراه کرد؛ طرحها و خدماتی که مهمترینشان ساخت مراکز آموزشی (مدرسه، حوزه علمیه و کتابخانه) و مسجد در شهرهای مختلف، احداث درمانگاه در شهرهای محروم، حفر چاه آب در مناطق دورافتاده، تشکیل هیئتهای جهادی و مذهبی، راهاندازی صندوق قرضالحسنه «مهدیه» است.
برای کمک به حلبی آبادها و حاشیهنشینان شهر نیز هرکاری که از دستش برمیآمد انجام میداد.
او از امام(ره) در امور حسبیه و شرعیه هم اجازه داشت. حجتالاسلام کافی میخواست با همراهی خیّران و بزرگان دینی، ۷۲ مهدیه و مرکز مهدویشناسی در شهرهای مختلف بنا کند اما عمر کوتاهش، به ساخت بیش از ۲۰ مهدیه در شهرهای ایران قد نداد.
تعطیلی مراکز فساد
احمد کافی بهطور حتم یکی از تواناترین و تأثیرگذارترین خطیبان مذهبی و انقلابی بود که بسیاری از بزرگان در توصیفِ منابر پرشورش گفتهاند: «روضهخوانی حجتالاسلام کافی باعث توبه خیلیها و تعطیلی بسیاری از مراکز فساد شد».
در بسیاری از متون معتبر تاریخی معاصر نیز میتوان ماجراهایی از اثربخشی خطابههای کافی مانند داستان معروف تعطیلی مشروبفروشیها، کابارهها و راهاندازی کتابخانه و مسجد به جای آنها خواند.
مرگ مشکوک واعظِ مبارز
این واعظ مبارز چهل و دو ساله، تیرماه ۱۳۵۷، طی تصادف مشکوکی (برخورد ۴ خودرو سواری و یک خودرو ارتشی) دیدار حق را لبیک گفت.
طبق مدارک قابل استناد، احمد کافی به اجبار ساواک و حکومت پهلوی دوم، راهی مشهد شد تا در جریان تصادفی ساختگی به شهادت برسد.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین جنگ غزه قیمت محله امیریه مهدیه تهران واعظ ماندگار شیخ کافی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت روضه خوانی احمد کافی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همایشی برای «میرزا احمد داواشی» شاعر کرد زبان در دانشگاه کردستان
خبرگزاری مهر؛ گروهاستانها: میرزا احمد داواشی (۱۳۵۹-۱۲۷۹ ه ش) شاعر شیرینسخن، نکتهسنج، زیباسرا، زیبابین، فصیح واژه و بلیغ زبان کرد است که اشعارش را به زبان کردی و در قالب لهجههای گورانی-هورامی و سورانی-جافی سروده است.
او که از آخرین شاعران گورانیسرای بخش جنوبی کردستان ایران است متولد شهر روانسر از توابع استان کرمانشاه است. میرزا احمد که به لقب «داواشی» معروف است در اواخر اشعارش معمولاً به همان نام خودش یعنی احمد که یکی از نامهای پیامبر اکرم اسلام (ص) است خود را ندای شاعرانه میزند. بنابراین لقب داواشی در افواه عامه شهرت دارد و نام احمد همان لقب شعری اوست.
موضوعات شعری این شاعر متنوع و متکثر است و نمادهای مرتبط با جغرافیا، تاریخ و فرهنگ جامعه ایران و کردستان سخت در کلام و زبان شعریش هویداست و هستی و حیات میرزا احمد در همان زبان شیرین شعریاش که از بستر تاریخی و اجتماعی زمانهی خود جان گرفته عیان و نمایان است.
شعر «موسی و سنگتراش» و همچنین «ههڵاڵه زهرده» از آن دست شعرهایی است که مخاطب را به مسیر تاریخ راهی مینماید و راوی بخشی از تاریخ مردمانی میشود که همواره واقعیت زیسته خود را به اشکال مختلف بروز داده و به بانگ رسا سر دادهاند.
امروز دانشگاه کردستان میزبان همایشی ملی با عنوان «میرزا احمد داواشی» شده است که به صورت یکروزه و با اجرای ۱۰ پنل تخصصی و سخنرانی ویژه برگزار شده است.
علی اکبر مظفری، معاون پژوهشی دانشگاه کردستان در آئین افتتاحیه همایش، ضمن معرفی دانشگاه کردستان، به رتبههای کسب شده دانشگاه در سطح ایران، آسیا و جهان اشاره کرد.
وی به وجهه بینالمللی دانشگاه کردستان اشاره کرد و از حضور ۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان خبر داد.
مظفری همچنین به حضور اساتید نمونه کشوری و جهانی در دانشگاه کردستان گریزی زد و عنوان کرد: پژوهشکده کردستانشناسی و فعالیتهای آن یکی از افتخارات دانشگاه بوده که در راستای مسئولیت اجتماعی نیز فعالانه گام برداشته و این همایش نیز جزئی از این فعالیتها و افتخاری برای دانشگاه است.
زنجیره کنفرانسهای میراث معنوی برگزار میشود
یادگار کریمی رئیس پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستان نیز در افتتاحیه همایش ملی میرزا احمد داواشی در دانشگاه کردستان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش از سوی پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستان، اظهار کرد: این همایش اولین حلقه از زنجیره کنفرانسهای میراث معنوی ایران است.
وی افزود: وقتی پیشنهاد برگزاری کنفرانس میرزا احمد داواشی مطرح شد، انتظار میرفت همچون نویسندگان و شاعران مطرح کرد از سوی مردم شناخته شده باشد اما متأسفانه کسی از ایشان شناختی نداشت و گستره جغرافیایی شناخت وی بسیار محدود بود.
کریمی این مسئله را عاملی برای تصمیم برگزاری زنجیره کنفرانس میراث معنوی عنوان کرد و افزود: این حقیقت تلخی است که به دلیل عدم شناخت و عدم معرفی این افراد نتوانستهایم با دنیای امروز خود را وفق داده و خود را به حاشیه راندهایم.
رئیس پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستان همچنین ترجمه رمانها و اشعار و آثار نویسندگان کرد را راهی برای ایجاد دیالوگ با جهان دانست و گفت: زبان امروز زبان علم است و به همین دلیل این کنفرانس را علمی برگزار میکنیم.
وی با اشاره به اینکه در حق میرزا احمد داواشی اجحاف صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس گشودن دری برای شناخت و شناساندن میرزا احمد داواشی نه تنها در کردستان بلکه در سطح ایران و فراتر از آن باشد.
گفتنی است؛ همایش ملی میرزا احمد داواشی امروز ۱۹ اردیبهشت با ۱۰ پنل تخصصی و چندین سخنرانی در تالار مولوی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است.
کد خبر 6100600